Monark

Cyklar har varit ett transportsätt för människan i dryga 200 år. De första cyklarna, de så kallade höghjulingarna, hade ett stort framhjul med trampor i navet och ett litet bakhjul. Framhjulets diameter kunde vara så stort som drygt 150 cm, för att farten skulle bli så hög som möjligt. Problemet var att det stora framhjulet och det lilla bakhjulet gjorde att cykeln lätt slog över framåt.

Monark cykeln – Varbergs stolthet

Med tiden utvecklades cyklarna och fick den utformning, med två lika stora hjul, som de har i dag. På den svenska västkusten fanns två cykeltillverkare – Monark i Varberg och Rex i Halmstad. Det fanns även en cykelfabrik i småländska Skeppshult. Två svenska landsvägscyklister som har nått stora framgångar internationellt är Gösta ”Fåglum” Pettersson från Vårgårda och Susanne Ljungskog från Halmstad.

Birger Svensson – fattigpojken som blev cykelkung

Monark grundades av Birger Svensson i Varberg 1908. Företaget började med en anställd och en springpojke, för att därifrån växa till sysselsätta som mest 2500 personer i Sverige och 1000 personer i Peru i slutet av 1950-talet. Företaget producerade cyklar, mopeder och motorcyklar, och senare även ergometercyklar. En ergometercykel är en form av motionscykel som mäter hur mycket benmusklerna arbetar på cyklisten.

Satte Varberg på kartan

Monarkcyklarna tillverkas numera utomlands men Monark Crecent AB, som det numera heter, har fortfarande kvar verksamhet i Varberg. I fabriken arbetar endast monterings- och försäljningspersonal. För den som är intresserad av cyklar, mopeder och motorcyklar som tillverkats på fabriken i Varberg kan bege sig till Falkenberg. Där finns Monarkmuseet som även inhyser motorcyklar och mopeder tillverkade av Rex. Birger Svensson som startade Monark kallas i folkmun för fattigpojken som blev cykelmonark, och han satte utan tvekan Varberg på kartan.