Cykla som motion

Att cykla som motion är en träningsform som är bra både för kropp och själ. Det är enkelt att komma igång och en mer skonsam form av träning än till exempel löpning, då man kan lättare själv välja vilken nivå och intensitet man vill träna på. Kroppen tar dessutom mindre skada, och man känner sig både starkare och friskare av cykling.

Styrka och motion

motionscykelDet som är extra lockande med just cykling som motion är att det är enkelt att komma igång och inte kräver en viss grundnivå av kondition och rörlighet som exempelvis löpning gör. Andra fördelar är att man kan bygga upp sin muskelstyrka och kondition på ett jämnare sätt, och det förbättrar även blodcirkulationen och andningen. Man blir mer uthållig och klarar mer både fysiskt och psykiskt, då man med tiden också sänker sin vilopuls och klarar av vardagens stress bättre.

Skador minskar med rätt träning

Högintensiv motion utsätter kroppen för större påfrestningar, vilket också ökar risken för skador. Löpning och andra högintensiva träningsformer är därför mer påfrestande för kroppen än cykling, då det sätter mer intensiv press på musklerna och kroppen i allmänhet. Genom cykling ger man musklerna en chans att gradvis byggas upp och man känner sig starkare i hela kroppen istället för bara en specifik del eller muskelgrupp. Viktigt vid denna typ av träning är dock att man äter ordentligt med mat så att kroppen har möjlighet att snabbt återhämta sig. Dessutom stärks immunförsvaret med rätt typ av träning och risken för hjärt-kärlsjukdomar minskar.

Cykling passar för alla

Det fina med cykling som motion är att alla kan delta, gammal som ung, och det spelar ingen roll vilken form du är i när du börjar. Man bygger enkelt gradvis upp styrkan i kroppen och både blodcirkulation och uthållighet förbättras vilket ger ett större välbefinnande rent allmänt. Det är dessutom mindre påfrestande än intensiva träningsformer som till exempel löpning, eftersom cykling är mer skonsamt för kroppen med mindre stötar och påfrestningar.